دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

فاصله چشم با تلویزیون

مناسب‌ترین فاصله چشم با تلویزیون

زمانیکه فردی قصد دارد تلویزیون هوشمند خریداری کند، ابتدا دو سوال از خود می‌پرسد؛ 1: سایز دستگاهی که می‌خرد چقدر باشد؟ 2: بهترین فاصله چشم با تلویزیون چقدر است؟ این دو سوال از نظر مفهومی به یکدیگر مرتبط هستند و پاسخ هر کدام بر دیگری اثری مستقیم می‌گذارد. تلویزیون‌های هوشمند امروزی با توجه به دستگاه‌های قبل از خود، از صفحات نمایش پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که به چشم کمتر آسیب می‌زنند. اما صفحه نمایش دستگاه شما هرچقدر هم هوشمند باشد باز هم باید فاصله‌ی خود را با تلویزیون حفظ کنید تا به چشم‌هایتان آسیب کمتری وارد شود.

در قرن حاضر که فناوری و تکنولوژی به سرعت رشد می‌کنند، صفحه نمایش تلویزیون‌ها هم پیشرفت کرده‌اند. همه‌ی دستگاه‌ها اعم از مانیتور، تلویزیون، گوشی و … برای پخش کردن تصاویر، از لامپ‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که دارای اشعه هستند. چشم جزو آسیب‌پذیرترین بافت‌های بدن انسان است و اگر به مدت طولانی در معرض این تابش‌ها قرار بگیرد، دچار آسیب‌های جدی می‌شود. به همین دلیل دانشمندان تحقیقات بسیاری در زمینه‌ی فاصله چشم با تلویزیون کردند تا استانداردترین حالت ممکن را کشف کنند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که استانداردترین حالت فاصله چشم تا تلویزیون، بستگی به ابعاد آن دارد.

نحوه‌ی اندازه‌گیری صفحه نمایش تلویزیون

اگر شما تلویزیون تخت دارید می‌توانید به وسیله‌ی یک خط مورب از گوشه بالا سمت چپ به پایین سمت راست آن را اندازه‌گیری کنید. این فواصل معمولا بر حسب اینچ هستند. توجه کنید که هنگام خرید تلویزیون، ابتدا مکانی که قرار است دستگاه را نصب نمایید و متراژ منزل یا شرکت خود را در نظر بگیرید. برای مثال در یک اتاق 20 متری نمی‌توانید یک تلویزیون 55 اینچی بگذارید، زیرا فاصله چشم با تلویزیون در غیراستانداردترین حالت ممکن قرار می‌گیرد. سعی کنید انتخابی معقولانه داشته باشید تا به چشم‌هایتان آسیب نرسد.

این روزها که بیشتر فعالیت‌ها دیجیتالی شده است، باید بیشتر از قبل به فکر سلامتی چشم‌های خود باشیم. برخی از افراد در طول روز، 8 الی 10 ساعت به صفحه مانیتور نگاه می‌کنند. توصیه می‌شود که از عینک‌های ضد اشعه استفاده کنید، تا کمتر به چشم‌هایتان آسیب برسد. در منزل هم هنگام تماشای فیلم و سریال، فاصله استانداردی با صفحه نمایش داشته باشید. تمام صفحات نمایش دارای اشعه‌های مضری هستند که به شبکیه چشم آسیب می‌زند.

از خدمات تخصصی نمایندگی تعمیر تلویزیون صنام بهره‌مند شوید.

استانداردترین فاصله چشم با تلویزیون

برای یافتن حالت استاندارد فاصله چشم با تلویزیون نمی‌توان یک داده دقیق را ارائه داد. این مسئله به عوامل متعددی از قبیل سلیقه شخصی، موقعیت در اتاق، کیفیت بینایی کاربر و وضوح تصویر صفحه نمایش بستگی دارد. معمولا اگر دو نفر را در یک اتاق قرار دهید قطعا نظرات متفاوتی در مورد اندازه صفحه نمایش و فاصله تلویزیون تا چشم دارند. اما برای کمک به کاربران در ادامه 3 عامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

استانداردترین فاصله چشم

1: فاصله چشم با تلویزیون براساس میدان دید

شما هر چقدر که به صفحه نمایش تلویزیون نزدیک‌تر می‌شوید، میدان دیدتان گسترده‌تر شده و تصاویر را همه جانبه‌تر مشاهده می‌کنید. اما این فاصله و نزدیکی حدی دارد و اگر فاصله چشم با تلویزیون خیلی کم باشد، FOV برای شما بسیار گسترده‌تر خواهد شد. قطعا همه‌ی ما در ردیف اول سینما نشسته‌ایم! در چنین شرایطی برای اینکه بتوانیم محتوای انتهای صفحه را ببینیم باید سر خود را بچرخانیم. در این حالت میدان دید گسترده‌ای را تجربه می‌کنیم که همه آن را دوست ندارند. به صورت تخصصی از میدان دید برای تعریف فاصله دید مناسب استفاده می‌شود.

شاید بپرسید که میدان دید استاندارد چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که 26 درجه پیشنهاد می‌شود. برای ردیف‌های عقب 36 درجه توصیه شده است. انجمن مهندسان فیلم و تلویزیون (SMPTE) راهنماهایی در مورد بهترین زاویه دید برای تماشای صفحه نمایش ارائه داده‌اند. طبق این دستورالعمل، باید میدان دید حدود 36-30 درجه در نظر گرفته شود تا فاصله چشم با تلویزیون به حالت استاندارد حفظ شود و به چشم آسیبی نرسد.

2: فاصله چشم با تلویزیون براساس وضوح تصویر

همه‌ی صفحات نمایش تلویزیون دارای روزلوشن ثابتی هستند که در ایده‌آل‌ترین حالت، تصاویری که در آن صفحه می‌بینید دارای وضوح یکسانی هستند. به همین دلیل اگر از صفحه تلویزیون دور شویم، دیگر نمی‌توانیم جزئیات تصاویر را به سادگی مشاهده کنیم. این فاصله بستگی به وضوح تصویر و اندازه صفحه نمایش تلویزیون دارد. در نتیجه شما هر چقدر از تلویزیون دورتر شوید، جزئیات کمتری را می‌بینید و برعکس هر چقدر به صفحه نمایش تزدیک‌تر شوید، نقایص بیشتری را در وضوح تصویر مشاهده خواهید کرد. بنابراین اگر می‌خواهید تصاویر را با وضوحی مناسب مشاهده کنید، باید فاصله چشم با تلویزیون را استاندارد در نظر بگیرید.

وضوح تصویر تلویزیون

3: فاصله تلویزیون تا چشم فرد براساس محدوده

دو راه قبلی که ارائه دادیم یک فاصله استاندارد را به شما اعلام نمی‌کنند. به همین دلیل شما باید یکی را برگزینید تا به فاصله مناسبی دست یابید. همانطور که قبلا هم گفته شد هیچ راه درست و غلطی وجود ندارد. این موضوع به سلیقه شخصی شما، ابعاد اتاق و تلویزیون‌تان بستگی دارد. اما اگر نمی‌خواهید از این دو راه استفاده کنید و یا برایتان سخت است، به شما توصیه می‌کنیم که از یک قانون کلی پیروی کنید تا بهترین فاصله چشم با تلویزیون را برای خود پیدا کنید. قانون کلی این است: به ازای هر 10 اینچ اندازه صفحه مورب، 30 سانتی‌متر فاصله را رعایت نمایید.

  • صفحه نمایش 70 اینچی در 2.10 متر.
  • صفحه نمایش 60 اینچی در 1.8 متر.
  • صفحه نمایش 50 اینچی در 1.5 متر.

پیشنهاد مطالعه: معایب تلویزیون‌های OLED در بازار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *