دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

مانیتورهای ال سی دی

نحوه‌ی عملکرد مانیتورهای ال سی دی

با پیشرفت تکنولوژی، به تلویزیون‌های هوشمند امکانات ویژه‌ای از قبیل اتصال به اینترنت، تماشای فیلم و سریال، نصب اپلیکیشن و … اضافه شد و مردم از این امکانات استقبال ویژه‌ای نمودند. قطعا برایتان جالب خواهد بود که با نحوه‌ی کارایی قطعات گوناگون تلویزیون‌ها آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تا تا عملکرد مانیتورهای ال سی دی را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی مهم‌ترین قسمت دستگاه‌ها از قبیل موبایل، تبلت، تلویزیون و … همان صفحه نمایش‌ LCD آن‌هاست که از ماده‌ای به نام کریستال مایع تشکیل شده است.

ماینتورهای ال سی دی با ال ای دی تفاوت چندانی ندارند؛ وجه تمایز آن‌ها به منبع تامین‌کننده‌ی نور بک لایت برمی‌گردد. صفحه نمایش‌های LCD برای تامین نور از لامپ‌های فلورسنت یا همان لامپ مهتابی بهره گرفته و LED از لامپ‌های ال ای دی نور بک لایت خود را تامین می‌کنند. بدون شک مدارهایی که وظیفه‌ی روشنایی این لامپ‌ها را دارد با یکدیگر فرق می‌کنند. در ال سی دی از مدار اینورتر (INVERTER) و در ال ای دی از مدار درایور (DRIVER) جهت راه‌اندازی لامپ‌ها استفاده می‌شود.

کریستال مایع چیست

کریستال مایع که در مانیتورهای ال سی دی از آن بهره گرفته می‌شود در سال 1888 توسط یک گیاه شناس اتریشی به نام فردریچ رینایزر کشف شد. این ماده نه کلا جامد و نه کلا مایع است؛ در واقع ظاهری شبیه مایعات دارد اما ساختار آن‌ها مشابه جامدات می‌باشد. کریستال‌های مایع از مولکول‌هایی تشکیل شده‌اند که تحت تاثیر میدان الکتریکی هم تراز شده و براساس ولتاژی که به آن‌ها اعمال می‌شود، موقعیتشان تغییر می‌یابد.

کریستال مایع

مقالات مرتبط: معایب تلویزیون‌های OLED در بازار

اجزای تشکیل دهنده‌ی مانیتورهای ال سی دی

پنل نمایشگرهای ال سی دی (LCD) از شش قسمت مجزا تشکیل شده است که عبارتند از:

صفحه پلارایزر
صفحه شیشه‌ای TFT
صفحه دارای محلول کریستال مایع
فیلتر یا شیشه‌های رنگی
نور پس زمینه (بک لایت BACKLIGHT)
صفحه پلارایزر ثانویه

در مانیتورهای ال سی دی نور بک لایت توسط لامپ‌های فلورسنت تامین می‌گردد و در نتیجه کل صفحه نمایش روشن می‌شود. ابتدا نور از صفحه‌ی پلاریزه عبور کرده، سگس قطبی شده و از لایه‌ای که شامل هزاران حباب کریستالی‌ست عبور می‌کند و این حباب‌های در حال چرخش به صورت ستون‌های هم تراز در صفحه در می‌آیند. در نهایت یک یا چند حفره تشکیل یک پیکسل را می‌دهند.

جریان الکتریکی از انتهای مانیتورهای ال سی دی وارد می‌شود میدان الکتریکی را به وجود می‌آورند. این جریان مولکول‌های کریستال را وادار به جنبش می‌کنند و در ادامه نور از صفحه پلاریزه ثانویه عبور کرده و به صفحه نمایش LCD تابیده می‌شود. درنتیجه هر کدام از این کریستال‌ها می‌توانند اجازه‌ی عبور نور و یا مسدود کردن آن‌ها را بدهند. شکل‌گیری کریستال‌ها در این حالت منجر به شکل‌گیری تصویر می‌شوند.

جریان الکتریکی که از انتهای LCD وارد آن می شود میدان الکتریکی را بوجود می آورند که خود مولکول های کریستال را وادار به جنبش می کند در ادامه نور از  پلارایز ثانویه عبور کرده و به صفحه LCD می تابد. در این حالت هرکدام از این کریستال ها می‌توانند اجازه عبور نور را از خود بدهند یا آن را مسدود کنند . شکل گیری کریستال ها در این حالت باعث تشکیل تصویر می شوند.

جهت ساخت مانیتورهای  ال سی دی از دو شیشه پلاروید با 90 درجه اختلاف نسبت به یکدیگر استفاده می‌شود و یک کریستال مایع بین آن‌ها می‌گذارند. زمانیکه کریستال مایع به جریان برق متصل نباشد؛ نور از قطبشگر اول عبور کرده و وارد کریستال مایع می‌شود. سپس جهت آن 90 درجه تغییر کرده و از قطبشگر دوم هم عبور می‌کند و در نهایت به چشم می‌رسد. اما زمانیکه کریستال مایع به جریال برق وصل باشد، نور هیچگونه چرخشی ندارد و از کریستال دوم عبور نمی‌کند.

سخن پایانی

پس از وارد شدن تلویزیون‌ها با مانیتورهای ال سی دی، اغلب مردم از آن حمایت نموده و طرفدار آن‌ها شدند. اما هر وسیله‌ای که در بازار وارد می‌شود ایرادهایی دارد که باید رفع گردند. بک لایت مانیتورهای ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت نور خود را تامین می‌کند؛ این لامپ‌ها علاوه بر اینکه بسیار پرمصرف هستند، زمان استفاده از تلویزیون، بسیار داغ می‌شوند. مهندسین برای رفع این مشکل مانیتورهای ال ای دی را وارد بازار کردند. صفحه نمایش LED از لامپ‌های ال ای دی بهره می‌گیرند و بسیار کم مصرف هستند. با وجود تلویزیون‌های ال ای دی در بازار، اما تلویزیون‌های LCD همچنان طرفداران خاص خود را دارند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تعمیرات تلویزیون ال ای دی و ال سی دی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *