دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

تماشای تلویزیون کودک

مدت زمان مفید تماشای تلویزیون کودک

این روزها تلویزیون جزو سرگرم‌کننده‌ترین وسایل منزل محسوب می‌شود. طبق تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه شده، کودکان و سالمندان بیشترین زمان خود را صرف تماشای فیلم، سریال، اخبار و بازی‌ می‌کنند. این آمار اصلا خوشایند نیست، زیرا استفاده بیش از حد از تلویزیون آسیب‌های جدی به سلامتی روح و جسم می‌زند که گاهی اوقات جبران پذیر نمی‌باشند. در این مقاله می‌خواهیم تحقیقات خانم دکتر وانسا لوبو (متخصص کودک و نوجوان) در زمینه‌ی مدت استاندارد تماشای تلویزیون کودک برای شما بازگو نماییم. خانم دکتر با تحقیقات علمی و تخصصی خود قوانین مشخصی را برای تماشای تلویزیون کودک، بازی با رایانه و گوشی تعیین کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید.

تجارب شخصی دکتر وانسا لوبو

قبل از اینکه خداوند فرزندی به من عطا کند، همان تفکرات خود درست بینی را که اکثر پدر و مادرها قبل از فرزنددار شدن دارند را در مورد پسرم که در راه بود، داشتم: «در خانه من هرگز مدت زمان تماشای تلویزیون کودک وجود نخواهد داشت». من زنی بودم که در رستوران وقتی کودکی را هنگام بازی با آیپد می‌دیدم، مورد قضاوت قرار می‌دادم و به دلیل خریدن یک کامیون پر از وسایل صوتی تصویری، مانند دستگاه پخش دی وی مسخره می‌کردم!

در سال 2011 بود که یک آکادمی طب اطفال (AAP) اعلام کرد، که تماشای تلویزیون برای کودک زیر 2 سال ممنوع است و کودکان با سنین بیشتر بایستی 2 ساعت در طول روز تلویزیون ببینند. همه‌ی این کارها برای کسانی که هنوز پدر و مادر نشده‌اند، ساده به نظر می‌رسد. اما هم اکنون من یک مادرم و ایده دور کردن پسرم از صفحه نمایش تقریبا امری نشدنی است؛ آنقدر نشدنی که AAP سیاستش را تغییر داد. AAP هم اکنون توصیه می‌کند که کودکان زیر 18 ماه تا آنجایی که امکان دارد از گوشی و تبلت و تلویزیون دور شوند، مگر در زمانیکه می‌خواهند گفتگویی ویدئویی با خانواده خود داشته باشند. مدت زمان تماشای تلویزیون کودک در هر سنینی محدودیت‌های خاص خود را دارد که والدین باید آن‌ها را رعایت نمایند.

تلویزیون و کودک

بیشتر بدانید: راهنمای خرید بهترین تلویزیون در بازار

نتیجه‌گیری AAP برای مدت زمان تماشای تلویزیون کودک

AAP رای خود را تغییر داد به این دلیل که تلویزیون هم مانند سایر وسایل مشابه بخشی از زندگی روزمره ما هستند و والدین باید یاد بگیرند که این محدودیت‌ها را چگونه برای کودک خود بگذارند تا با جان و دل بپذیرد. اگرچه برخی از محققان موافق این قضیه نیستند اما صرف کردن مدت زمان کمی برای آن خیلی هم آسیب رسان نخواهد بود. زیرا کودکان انعطاف‌پذیر هستند و بعد ازمدتی به شرایطی که برای آن‌ها تعیین شده است عادت می‌کنند. البته در طی این 2 سال والدین هم نباید تلویزیون تماشا کنند مگر در زمان خواب کودک!

دلایل اصلی ممنوعیت تلویزیون دیدن کودکان

نمی‌توان به طور قطعی گفت که تماشای تلویزیون کودک یا بازی با آیپد برای کودکان ضرر دارد و آن‌ها را کند ذهن می‌کند. آسیب صفحه نمایش تلویزیون زمانی است که کودک به جای بازی در خارج از منزل و یا انجام تکالیف مدرسه‌اش در حال تماشای تلویزیون باشد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که کودکان باید بازی‌های پرتحرک انجام دهند و با خواهر، برادر و دوستانش تعامل داشته باشد. تماشای تلویزیون کودک اگر طولانی شود، آسیب‌های جدی به او وارد می‌کند.

بدون شک صفحات نمایش نمی‌تواند به اندازه خود شما برای کودکان آموزنده باشند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که برنامه‌های آموزشی و یا کارتون‌های آموزنده‌ی زیادی تولید شده است که کودک هنگام تماشای آن‌ها، نکات تازه‌ای را یاد می‌گیرد. اما تحقیقات دیگری هم صورت گرفته که نشان می‌دهند بازی والدین، معلمان و دوستان تاثیر بیشتری نسبت به تماشای تلویزیون روی کودک می‌گذارد. والدین گرامی سعی کنید خودتان با کودکتان وقت بگذرانید و محدودیت برای تماشای تلویزیون کودک خود در نظر بگیرید.

مقالات مرتبط: علت دو نیم شدن تصویر تلویزیون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *