دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

بک لایت تلویزیون

علت خرابی بک لایت تلویزیون و نحوه‌ی تعمیر آن

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در اکثر تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی به وجود می‌آید، قطع شدن تصویر دستگاه است. در صورتیکه روی صفحه نمایش تلویزیون شما نقاطی تاریک و سیاه ظاهر شود اما صدا مشکلی نداشته باشد، قطعا علت ایراد به وجود آمده، مربوط به خرابی قطعه‌ی بک لایت تلویزیون می‌باشد. خرابی و یا سوختن بک لایت تلویزیون ممکن است به دلایل متفاوتی رخ دهد. اگر خرابی این قطعه مربوط به استهلاک بیش از حد و یا تمام شدن طول عمر مفید آن باشد، باید علت را توسط متخصصان مربوطه بررسی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مقاله با ما همراه باشید.

بک لایت تلویزیون چیست

بک لایت تلویزیون، منبع نوری‌ست که روی پنل دستگاه نصب و منجر می‌شود تا تصاویر به مخاطبان نمایش داده شوند. به طور کلی اصلی‌ترین قطعه جهت نمایش تصاویر تلویزیون، بک لایت می‌باشد. ابتدا در تلویزیون‌های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت به عنوان منبع نوری دستگاه استفاده می‌کردند. این قطعه به دلیل داشتن توان مصرفی بالا هنگام روشن ماندن تلویزیون، حرارت بسیار زیادی ایجاد می‌کرد و خیلی زود مستهلک می‌شد. به همین دلیل تغییر رنگ نور و خرابی سریع این قطعه در تلویزیون‌های ال سی دی جزو مشکلات رایج در بازار بود.

بعد از گذشت چند سال بک لایت تلویزیون‌های ال سی دی جایگزین این لامپ‌ها شد. این قطعه‌ی جدید علاوه بر اینکه انرژی بسیار کمتری داشته، حرارت پایین‌تر و قیمت مناسب‌تری نیز دارد. بک لایت در تلویزیون‌های LED در پشت پنل، با فاصله‌های مشخص قرار گرفته است؛ در این شرایط پنل در معرض مستقیم نور سفید بک لایت قرار گرفته و تصاویر روی نمایشگر نشان داده می‌شوند.

یکی از روش‌های ساده جهت توضیح دادن نحوه‌ی عملکرد بک لایت‌ها، شیوه‌ی دیدن عکس‌های رادیولوژی است. پزشک برای دیدن تصاویر رادیولوژی آن‌ها را در مقابل نوری سفید قرار می‌دهند؛ در واقع این نور سفید است که تصاویر را قابل رویت می‌سازد. عملکرد بک لایت‌های دستگاه‌های ال ای دی نیز به همین صورت است.

بک لایت

انواع چینش بک لایت‌ها در تلویزیون LED

  • بک لایت چهارگانه Full LED Backlight
  • بک لایت لبه (Edg-Light)
  • بک لایت شاخه‌ای (Direct LED)

بک لایت چهارگانه تلویزیون‌های ال ای دی، در چهار گوشه‌ی پنل دستگاه‌های هوشمند قرار گرفته است که نوردهی را در تمام صفحات تلویزیون پخش می‌نماید. این قطعه به صورت خطوط عمودی موازی در تمام صفحه‌ی ال ای دی قرار می‌گیرد. این چینش تخصصی بک لایت‌ تلویزیون، منجر به پخش یکنواخت و یکسان نور در صفحه نمایش می‌شود و مخاطبان تصاویر را باکیفیت خیلی بالاتری تماشا می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های طراحی مذکور این است که در صورت خرابی و بروز ایراد در یک یا چند لامپ، تمام صفحه خاموش نخواهد شد و نیاز به تعمیر و یا تعویض بک لایت در مدار همان بخش دارد.

محل قرارگیری بک لایت لبه نیز در 2 قسمت کناری تلویزیون است که در کل صفحه و به خصوص مرکز آن نورپردازی می‌کند. نحوه‌ی طراحی و چینش لامپ‌های ال ای دی در قسمت‌های 2 طول مستطیل تلویزیون منجر به تولید روشنایی متوسط و کافی در تمام قسمت‌های تصویر دستگاه خواهند شد. این نوع چینش در تلویزیون‎‌‌های سونی بیشتر به کار می‌رود. نحوه‌ی قرارگیری بک لایت تلویزیون شاخه‌ای، به صورت چند شاخه‌ی عمودی و افقی با فاصله‌ی زیاد از یکدیگر هستند. این نوع چینش بک لایت، جزو ساده‌ترین طراحی‌ها محسوب می‌شود که به دلیل فاصله‌ی زیاد بین لامپ‌های ال ای دی، کیفیت پخش نور در صفحه نمایش تلویزیون را پایین می‌آورد.

بک لایت LED و LCD

چگونگی تعمیر و تعویض بک لایت تلویزیون

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون‌های ال ای دی، ایجاد لکه‌های سیاه، وجود لکه یا نقاط نورانی و سفید در نمایشگر، قطع شدن تصویر و داشتن صدا و نمایش لوگوی اولیه و از بین رفتن تصویر تلویزیون است. تعمیر و یا در صورت ضرورت تعویض بک لایت، ابتدا باید توسط کارشناسان دوره دیده بازبینی شود و با توجه به نوع قطعه و نحوه‌ی چینش آن، تعمیر و یا تعویض شود.

توجه کنید که بک لایت، قطعه‌ای بسیار حساس است و اگر شناخت و تجربه‌ی کافی در این زمینه ندارید، تعمیر و یا تعویض آن را به دست کارشناسان باتجربه و دوره دیده نمایندگی‌های مربوطه بسپارید و از خدمات باکیفیت برخوردار شوید.

تعمیر بک لایت

سخن پایانی

بک لایت تلویزیون قطعه‌ای مهم به شمار می‌رود که جهت خرابی، یا باید تعمیر و یا باید تعویض شود. اگر ایراد این قطعه به دلیل سوختن لامپ‌ها باشد، می‌توان با تعویض برخی از لامپ‌ها، مشکل را برطرف نمود، در غیر اینصورت متخصصان ایراد را بررسی نموده و آن را با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان تعمیر می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی شما با عملکرد بک لایت تلویزیون، نشانه‌های خرابی و دلایل آن را توضیح دهیم. امیدواریم کمال استفاده را از این اطلاعات برده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *